Dit moet je weten over herstelwerkzaamheden HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering

Foto: Michel Looyenstein

RIJPWETERING – Het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering wordt door ProRail hersteld en verbeterd. Daarnaast wordt ook de aangrenzende spoorbaan verstevigd. In de loop der jaren zijn er scheurtjes ontstaan in de stalen onderdelen van het viaduct. De spoorbaan die aansluit op het viaduct is verschoven.

Deze herstelwerkzaamheden blijken nodig te zijn omdat de constructie van het viaduct niet sterk genoeg is voor de treinen van de HSL die normaal gesproken met een maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Tot de herstelwerkzaamheden zijn afgerond, zullen de treinen hier echter slechts 80 kilometer per uur rijden.

Herstelwerkzaamheden eind 2026 afgerond

BAM start in maart 2025 met de herstelwerkzaamheden. De verwachting is dat de werkzaamheden uiteindelijk eind 2026 afgerond zijn. In het najaar van 2024 wordt ter voorbereiding een tijdelijke hulpbrug geplaatst over de Zuidzijdervaart en ook wordt er een sloot gedempt. Daarnaast wordt er een nieuwe palenwand van ruim 400 meter aangebracht om de spoorbaan te verstevigen tussen het spoor en de Blauwemolenweg.

Gedurende de werkzaamheden zal er hinder zijn voor weg- en vaarverkeer om de werkzaamheden goed en veilig uit te voeren. Daarom komen er tijdelijk omleidingen. ProRail werkt nauw samen met de gemeente om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Er wordt gekeken naar een zo kort mogelijke omleidingsroute. Ook onderzoekt Prorail de mogelijkheid om palen in de grond te draaien. Dit veroorzaakt namelijk veel minder geluidsoverlast.

Lees ook: Viaducten niet stabiel, treinen moeten nog zachter rijden

advertentie advertentie